زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

ابوالفضل داورپناه





ابوالفضل داورپناه در سال ۱۳۰۵ در اردبیل تولد یافت تحصیلات خود را در اردبیل ، زنجان و قم گذراند سپس وارد دانشکده الهیات تهران شد و در رشته فلسفه موفق به اخذ مدرک کترا شد.


۱ - تولد



مصنف محترم در شرح حال خود نوشته، اینچنین می‌نویسد: ابوالفضل فرزند محمد حسین متولد ۱۳۰۵ در اردبیل.

۲ - تحصیلات



در سال ۱۳۱۹ درس علوم دینی را در مدرسه ملا ابراهیم اردبیل شروع کردم و در سال ۱۳۲۴ مدتی در زنجان شرح لمعه و رسائل می‌خواندم، در سال ۱۳۲۶ در قم به درس خارج آیت‌الله بروجردی رفتم، بعد به اردبیل برگشتم و در مسجد جامع تا ۱۳۳۲ مشغول تدریس بودم. سپس به تهران آمده وارد دانشکده الهیات شدم، پس از اخذ لیسانس الهیات و لیسانس علوم تربیتی دانشسرای عالی در کنکور دکترای دانشکده الهیات شرکت نموده و از دو زبان خارجی انگلیسی و عربی امتحان داده و شاگرد اول شدم، معاون دانشکده به من پیشنهاد کرد که در دکترای فلسفه شرکت کنم، پس از سه سال با درجه بسیار خوب دانشنامه دکتری گرفتم.

۳ - فعالیت فرهنگی



با مرحوم شهید بهشتی «ره» همدوره بودم، سپس هیجده سال در تهران رئیس دبیرستان بودم و در سال ۱۳۵۶ بازنشست شدم، البته مدتی در تهران مدیر داخلی و سردبیر روزنامه انتقام ملت و آزادی ایران بودم، مدتی هم در اردبیل مدیر داخلی و سردبیر روزنامه شعاع سبلان بودم.
پنجاه سال قبل دیوان شعری مانند اشعار حافظ تنظیم نمودم که در روزنامه‌های تهران و اردبیل بعضی از آنها چاپ شد. و چون در ادبیات عرب بیشتر زحمت کشیده و تدریس کرده بودم، لذا به من تخلص «ادیب العلماء» داده بودند.
نام من باشد ادیب و شهرتم داور پناه گشته‌ام مست و غزلخوان از تو می‌خواهم مدد

۴ - تالیفات



پنجاه سال قبل کتابی به زبان عربی درباره نماز به نام «اخبار الصلوة» نوشتم و در اردبیل چاپ شد. ضمنا از سال ۱۳۲۶ در محافل و مجالس دینی، تفسیر قرآن می‌گفتم و نوشتن تفسیر انوار العرفان را هم از سال ۱۳۶۰ شروع کردم و اگر خدا بخواهد شصت جلد خواهد شد.
ایشان پس از عمری تدریس و تعلیم و تلاش علمی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۴، دار فانی را بدرود گفت و تا این زمان فقط ۱۶ جلد از تفسیر ایشان که تا انتهای سوره انفال را در برمی گیرد به چاپ رسیده است.

۵ - عنوان های مرتبط



انوار العرفان فی تفسیر القرآن

۶ - پانویس





۷ - منبع



نرم افزار جامع التفاسیر، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور).






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.